mandyvanbeek.reismee.nl

Stage verloskamer en NICU

Times flies when your having fun! Maandag ben ik al op de helft van mijn Suriname avontuur. De tijd hier gaat zo snel. Nog 2 maandjes te gaan! Ik heb deze week ook weer een aantal leuke dingen meegemaakt!

Vorige week vrijdag was er een bootparty. Het was een feest op een grote boot en de boot ging dan overde Surinameriviervaren, terwijl wij dan konden feesten. Wat was dat een leuk feestje!

Ik heb maandag een tattoo laten zetten samen met mijn huisgenoot Julia. We wilden ons Suriname avontuur vastzetten voor altijd. We hadden ervoor gekozen om de tattoo op dezelfde plek te laten zetten, maar wel allebij iets anders. Julia had een palmboom en ik heb een diamant. Ik heb voor de diamant gekozen omdat de betekenis erachter is dat een diamant kracht geeft en doorzettingsvermogen. Dit zijn wel 2 dingen die ik soms nodig heb in Suriname. Ik vind het echt heel leuk in Suriname en geniet echt vanmijn tijd hier, maar soms mis ik thuis toch wel een beetje.

Maandag en dinsdag had ik stage op de kinderafdeling NICU. NICU staat voor Neonatologie Intensive Care Unit. Op deze afdeling liggen baby's in de couveuse die veel te vroeg geboren zijn of geboren zijn met bijvoorbeeld zuurstoftekort. De kinderen zijn dus heel erg ziek en liggen dan ook allemaal aan de monitor of aan de beademing. Als de baby's geen beademing meer nodig hebben en goede vitale functies, dus een goede hartslag, temperatuur etc. gaan de kinderen naar de afdeling medium care waar ze dan klaargemaakt worden om naar huis te gaan. De afdeling NICU is er nog maar 3 jaar, waardoor het heel erg modern is en lijkt op een Nederlandse afdeling. De baby's liggen alleen in een grote ruimte waardoor je een goed overzicht hebt op de baby's en je moet heel erg stil zijn, omdat de baby's niet goed tegen hard geluid kunnen. Ik heb zelf 2 dagen op de NICU afdeling gestaan. De eerste dag mocht ik een kindje verzorgen dat bij 30 weken geboren was. Het kindje was dus heel erg klein, het hoofdje was net iets groter dan een tennisbal. Ik vond het eerst best eng om het kindje te verzorgen, omdat het zo klein was en heel kwetsbaar. De tweede dag mocht ik een hele zieke baby verzorgen. Het was een baby die zuurstoftekort had gehad bij de bevalling, maar die nog aan de zuurstof lag omdat het niet zonder de zuurstof kon. De zuurstof was een paar dagen ervoor verwijderd, maar de baby moest toen gereanimeerd worden. Je moest dus bij deze baby steeds heel goed opletten of de zuurstof nog goed zat en of de vitale functies goed bleven. Ik vond de NICU een hele leuke afdeling om te zien en om een keer te mogen meemaken.

Op woensdag en donderdag liep ik stage bij de verlosafdeling/verloskamer. Deze afdeling vond ik tot nu toe wel het leukste omdat ik bij deze afdeling bij 3 bevallingen heb mogen meekijken. De eerste bevallingbegon woensdag al gelijk om 7.00 uur. Het was een mevrouw die 35 weken zwanger was maar waarvan het kindje levenloos was. Het was dus al een echt kindje, alleen zonder hartslag. Daarnaast was het heel bijzonder dat het kindje in de stuitligging lag. Hierdoor kwam eerst de stuit naar buiten, in plaats van het hoofd. Bij deze bevalling heb ik alleen meegekeken. Ik vond hetwelzielig omte zien hoe er een dood kindje geboren werd.De tweede bevalling die ik gezien heb was wel een normale bevalling met een levend kindje. Ik heb bij deze bevalling de verloskundige geassisteerd, wat ik echt heel gaaf vond! Bij de derde bevalling was het ook een levend kindje maar ook weer een stuitligging. Een stuitligging bevalling is best bijzonder, daardoor staan er bij zo'n bevalling ook vaak heel veel stagiaires bij. Dit keer waren we bijvoorbeeld met 1 verloskundige en8 studenten en 2 doktoren die aan het meekijken waren. We stonden dus met11 mensen om het bed heen. Bij deze bevalling kwamen eerst de voetjes. Maar het kind ging niet huilen, waardoor het heel snel met de artsen meegenomen werd naar een ruimte en gelijk aan de beademing werd gelegd. Het ging allemaal heel erg snel, maar gelukkig ging het kindje na 20 minuten eindelijk huilen. Dit kindje is dan ook naar de afdeling NICU gebracht daarna.

Donderdag stond ik op zaal zoals dat hier heet. De zaal is gewoon de verlosafdeling zelf, waar de vrouwen dus liggen die bevallen zijn of nog moeten bevallen. Je moet de vrouwen dus verzorgen en vooral vaak de vitale functies meten en naar de baby luisteren. Wat me wel opviel aan de afdeling was dat ze met ruim 20 mensen per dag werken op deze afdeling. Echt heel veel personeel dus terwijl dit op andere afdelingen veel minder is. Iedere ochtend gaan alle mensen ook de kamers af, zodat de patiënten kunnen zien wie er van de dagdienst is. Meestal past het niet eens op de kamers, omdat het zoveel mensen zijn die moeten werken tijdens de ochtenddienst. Maar toch is het een drukke afdeling en ben je bijna altijd wel bezig. Het gaat dan alleen allemaal wel wat rustiger, echt op z'n Surinaams dus.

Zondag en maandag is het kerst. Heel raar om kerst te vieren met 30 graden. Ik heb ook totaal nog geen kerstgevoel. Ik ga dan ookmet kerst een trip naar het binnenland maken dus de jungle in. We zijn van plan om met een gids de jungle in te gaan en gewoon te kijken waar we uitkomen. Dat wordt dus 2 nachtjes slapen in de hangmat in de jungle. Ik heb er wel heel erg veel zin in!

Reacties

Reacties

Sjannie

Wat een mooi verhaal met een droevig kantje, en wat anders als hier.
Geniet van de "Kerst" onder de palmboom en veel plezier.

Annemieke

Wauw wat leuk allemaal weer! Alvast een hele fijne kerst in de jungle! We zullen hier wel een extra glaasje op jou drinken....xxx

Silvia

Dat is inderdaad erg verdrietig, zo'n doodgeboren kindje. Vooral na 35 weken, dan verwacht je toch wat anders! En jeetje, al op de helft van je stage. Wat gaat dat toch snel. Geniet van een bijzondere kerst en veel plezier in je hangmat! Groetjes, Sil

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!