mandyvanbeek.reismee.nl

Kerst in de jungle

Van zondag 25-12tot dinsdag 27-12 ben ik op trip geweest naar de jungle. Wat was dat gaaf zeg! We gingen zondag rond 10.00 uur weg en zijn toen naar stuwdam geweest, waar ik al eerder geweest was. Hier hebben we toen wat gegeten bij het mooie uitzicht over het wat er de dagm en daarna zijn we naar brokopondo geweest. Hier was ik ook al eerder geweest, maar toch blijft het mooi om te zien. We waren dit keer ook op een andere plek bij het Brokopondo meer en deze plek had ik nog niet gezien. Hier hebben we even in het water mogen liggen en daarna zijn we doorgereden naar Brownsberg. Brownsberg is een bekende berg in Suriname die je met de auto kan beklimmen en waar je uitzicht hebt over het brokopondomeer. De weg naar boven is heel erg hobbelig en je beweegt echt alle kanten op in de auto. Het had ook een paar dagen ervoor nog hard geregend, waardoor er ook grote, diepe plassen lagen waar je dan doorheen moest. Toen we in de auto zaten hadden we allemaal een glas borgoe. Borgoe is de Surinaamse rum en is heel lekker! Door het hobbelen zat er uiteindelijk bijna niets meer in mijn glas maar lag alles over mijn kleren heen. Onze gids had een soort jeep waar je ook in de achterbak kon gaan zitten op een plank. Je zat dan hoger dan de jeep, waardoor je veel meer kon zien van de natuur. Ik had halverwege gevraagd of ik achterop mocht gaan zitten en de gids zei dat het mocht. Ik heb toen de rest van de trip achterop de jeep gezeten, maar je moest je echt goed vasthouden en uitkijken voor de takken die soms heel laag hingen waar je dan voor moest bukken. Ik heb toen een paar blauwe vlinders (morfo's), eenhoko en een boskonijn gezien. Toen we boven op de berg waren hebben we op 1 plek naar het uitzicht gekeken, omdat het al bijna donker werd. Toen het donker was zijn we terug gegaan naar beneden om dieren te spotten. We hebben toen heel veel kikkers gespot, omdat er veel plassen water op de berg lagen. We hebbenveel hyla kikkers en pufo kikkers gespot. De hyla kikker heb ik nog vastgehouden. De gids had ook nog een kleine baby kaaiman gevangen die nog niet eens tandjes had, maar deze heb ik niet meer vastgehouden omdat ik dat al weleens had gedaan. Daarna zijn we naar onze slaapplaats gereden. De gids had een speciale plek maar dan moest je wel echt door de kleine paadjes in de jungle. Er kwamen dan ook vaak takken tegen de ruiten, omdat het paadje zo smal was. Na een tijdje kwamen we dan bij ons hutje uit en hebben we hier onze hangmatten opgehangen. We hadden nog even wat gegeten bij het kampvuur ennaar de sterrengekeken want het was echt heel helder waardoor debijna de hele lucht vol stond met sterren.Daarna zijn we gaan slapen in de hangmatten. Ik heb niet goed geslapen, omdat je zoveel dierengeluiden hoorde. Je hoorde heel veel kikkers, padden en krekels.'S ochtends werd ik wakker van een vogel die heel veel geluid maakte en heel veel krekels die erzaten.Ik zagtoen de plek waar we sliepen voor het eerstin het licht en het was wel een hele mooie plek! Erwas ook een meertje bij waar we ons konden baden. Gelukkig scheen de zon want het water was echt heel erg koud! Nadat we hadden gebaden en hadden ontbeten, zijn we naar onze tweede slaapplek gereden. We hebben toen met z'n 3e achterop de jeep gezeten want het was echt heel lekker weer.Toen we hier achterop zaten moesten we soms zelfs onder de plank waar we opzaten gaan zitten, omdat deze takken echt heel laag hingen. Toen we weer op de normale weg waren door de jungle heen konden we weer normaal gaan zitten en gaan genieten van het zonnetje en het mooie uitzicht. Onderweg hebben we nog wat apen gezien, een hoop mieren dus hun eitjes naar de overkant brachten en heel veel vogels. Ook dit keer had de gids weer een plek in the middle of nowhere. We reden tussen de bergen en ineens reed hij een paadje in, waarvan je niet eens dacht dat het een weg was en moesten we een stijle berg op wat nog hobbeliger was dan de Brownsberg. Toen we boven kwamen hadden we echt een heel mooi uitzicht! Je kon ook heel ver kijken over de bergen heen waar je heel veel bergen zag en alleen maar bomen. Hij zei dat de berg nog geen naam heeft en er ook bijna nooit toeristen op de berg komen met andere gidsen. We hebben toen de hele dag op de berg gehangen, omdat het heel warm was om wat te gaan doen. 'S avonds hebben we naar de zonsondergang gekeken wat ook weer heel mooi was om te zien vanaf de berg. Daarna hadden we onze kerstmaaltijd, want het was natuurlijk kerst. We hadden gebakken kaaiman op het menu. Kaaiman wordt ook wel waterkip genoemdinSurinameen nu begrijp ik ook waarom.Een kaaiman smaakt inderdaad een beetje naar kip maar dan net iets taaier, maar wel lekker! Na het eten van de kaaiman hadden we weer een kampvuur gemaakt en hebben we marshmellows gegeten. Er was ook nog een stuk kaaiman over, en deze had de gids voor ons gebakken boven het kampvuur. Daarna hadden we onze hangmatten weer opgehangen tussen een paar bomen op de berg en zijn we weer gaan slapen. Deze nacht had ik beter geslapen, omdat het echt heel hele rustige plaats was waar je snachts maar1 kikker hoorde kwaken. 'S ochtends werden we wakker gemaakt om de zonsopkomst te zien. Op de achtergrond hoorde je echt heel veel dieren. We hebben weer heel veel vogels gezien en gehoord, zoals de toekan, papegaaien, ara's en later hoorde we ook de brulapen. Toen de zon op was hebben we ontbeten en zijn we weer gaan rijden richting de stad. We kwamen langs een plek waar delen van het water net zo blauw zijn als het water in Curacao is. Toevallig zat er daar vlakbij ook een luiaard. Deze had ik nog niet gezien en wilde ik nog heel graag zien. Een luiaard is een beest die echt heel sloom beweegt. Verder doen de beesten helemaal niks en eten alleen maar planten. Deze heb ik toen nog geaaid. Daarna zijn we verder gereden naar weer een plaats waar bijna niemand komt. We gingen weer door paadjes waarvan je bijna niet zag dat ze bestonden, maar we kwamen uit bij een wit strand en een bruin meer. Hier konden we even baden en daarna zijn we het meer overgestoken en kwam je op een vlakte uit waar heel veel palmbomen stonden. Hier hebben we toen een rondje gelopen en daarna zijn we naarpalulu gegaan waar we nog wat borgoe hadden gedronken om de trip af te sluiten.Paluluis een hutje waarook een meer achter ligt, wat zwart is van kleur maar waar je wel kunt zwemmen.Het was echt een hele leuke trip en een hele gave ervaring om in een hangmat te slapen in jungle tussen de beesten.

Pa en Ma

Wat een mooie kerstreis. Dat is wat anders dan aanschuiven en je buikje vol eten. Je hebt weer veel gezien . Heel dapper van je om in de jungle tussen de krekels te slapen.

Silvia

Wat een geweldige manier om de kerstdagen door te komen! Geniet er nog maar lekker van.

Sjannie

Wat een mooi verhaal en super zoals je alles onderneemt.