mandyvanbeek.reismee.nl

Owru Yari

Het is alweer een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb ook zoveel gedaan dat ik er geen tijd voor had. Ik was gebleven bij oud en nieuw wat in het Surinaams Owru yari betekent en heel anders wordt gevierd dan we in Nederland oud en nieuw vieren. Suriname staat ook op nummer 3 van de wereld en ik begrijp ook wel waarom!Hier begint het al op 27 december en vanaf dan mag er ook al vuurwerk worden afgeschoten. Er is dan ook de hele week feest op straaten heel druk in de stad. Ik ben zelf vanaf 30 december pas gaan feesten omdat ik deze week gewoon stage had. Ik was naar een cafe geweest waar een partybus op straat stond. Het feest was dan ook buiten op straat te doen en een groot deel van de straat was afgesloten. De hele avond kwam de muziek van de partybusvandaan en de straat stond vol met mensen. Je kon het vergelijken met een normaal avondje stappen.

31 decemberis het in de stad te doen. Vanaf 11 uur's ochtends begint het dan al. De hele stad is dan afgesloten en de straten liggen vol met duizend klappers. Iedere keer wordt er weer een nieuwe afgestoken maar zeklappen veel harder dan we in Nederland gewend zijn.Bijna iedereen heeft dan ook oordopjes inen een mondkap bij voor de rook want er komt ook veel rook vanaf. Als je even geen mondkapje opdoet, slaat de rook gelijk op je longen.We hebben eerst een tijdje naar het vuurwerk gekeken. Daarna gingen we naar een andere straat in de stad en in die straat was een podium en muziek en soms kwam er een fanfare langsgelopen. In de straat was het wel heel druk en had je bijna geen ruimte om jezelf te bewegen. Er was ook eenhuis met een balkon en op dat balkon stondeneen aantal bekende mensen. Zo stond er bijvoorbeeld Kenny B. Rond 8 uur 's avonds werd het pas weer rustiger omdat veel mensen dan naar hun familie gaan om toch nog samen gezellig oudjaar te vieren. Wij hebben het natuurlijk voortgezet in de Nederlandse traditie en zijn naar Zus en Zo geweest, een lunchcafé waar op dat moment een feest was. Hier waren bijna alleen maar Nederlanders en hier hebben we oudjaar gevierd tot vroeg in de ochtend.

Vrijdag 6 januari heb ik een kookworkshop gevolgd samen met mijn huisgenoten. Het was een workshop waarbij ze alleen maar Surinaamse gerechten klaarmaakte en heel leuk om te leren. We hebben deze avond saoto soep gemaakt, bami met kip en baka bana. Saoto soep (zoute soep) is een soort boullion soep waar ze kip, aardappelen, taugee, ei en aardappelen in doen en wat echt een goed gevulde soep is. Baka bana zijn gebakken bananen die gebakken worden in een soort deeg. Het zijn echt typische Surinaamse gerechten die heel lekker zijn!

Ook heb ik mijn eerste paar week stage op de afdeling chirurgie gehad. Deze afdeling bestaat uit Chirurgie en Urologie (alles wat te maken heeft met de blaas). Heel interessant dus en weer afwisselend. Ik heb de eerste week op Urologie stage gelopen. Urologie vond ik leuk om mee te maken. Het was wel een rustige week, waardoor ik niet veel heb kunnen meemaken op de afdeling. Een week later stond ik op de afdeling chirurgie vuile wonden. Vuile wonden wilt zeggen de hele grote en diepe wonden die verzorgd moeten worden door verpleegkundige. Ik had deze week een aantal amputaties die verzorgd moesten worden. Ik vind het heel leuk om al die wonden te zien en te verzorgen, dus deze week heb ik veel geleerd.

Op zaterdag 14 januari was er een optreden van Hardwell in Paramaribo. Ik ben toen met mijn huisgenoten hierheen geweest en dat was echt heel gaaf! Het is wel anders dan in Nederland, omdat hij niet echt zijn eigen liedjes draaide, maar meer bekende liedjes die hij had gemixt. Dat komt omdat de Surinaamse bevolking zijn liedjes niet echt kennen. Ik had niet verwacht dat er dan ook zoveel Surinaamse mensen zouden zijn.

Verder is er niet zoveel gebeurd in Suriname. Behalve dat ikgeen telefoonmeer heb,heb ik het nog steeds naar mijn zin! Nog 4 weken te gaan en dan kom ik weer terug naar Nederland. De tijd gaat zo snel!

Reacties

Reacties

Silvia

Wat heerlijk, oud en nieuw op straat kunnen vieren! Daar is het hier te koud voor, brrr. Fijn dat je de kans krijgt om op zoveel verschillende afdelingen mee te kijken, dat geeft wel een hele brede invulling aan je stage! Nog maar 4 weken zeg je, jeetje wat gaat dat snel. Veel plezier nog daar, geniet er nog van! Groetjes, Sil

Sjannie

Geweldig verhaal om te lezen en hoe daar iets wordt gevierd, zo anders. Veel succes en groetjes vanuit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!