mandyvanbeek.reismee.nl

Zeeschildpadden + Brownsberg

Vorig weekend heb ik samen met mijn huisgenoten de zeeschildpaddentour gedaan. We gingen naar het strand Matapica. Dat is een strand met een zee wat je kunt vergelijken met een Nederlands strand. Om hier te komen moesten we eerst 3 uur varen en onderweg zagen we nog dolfijnen. Toen we hier waren aangekomen mochten we gaan relaxen op het strand. We zijn een stukje over het strand gaan lopen en toen we terug wilde was er een dode zeeschildpad aangespoeld. De schildpad was wel al langer dood waardoor je heel het skelet van de schildpad al kon zien. Toen we weer aankwamen bij het hangmattenkamp hebben we Surinaamse boshaas gegeten en daarna zijn we weer het strand op geweest om de levende zeeschildpadden te zoeken. We liepen naar verschillende stranden en hadden 7 of 8 kilometer gelopen maar we kwamen geen zeeschildpadden tegen helaas. Wel hebben we een katachtigen in de bossen gezien. De gids zei toen dat we de volgende dag naar een ander strand zouden gaan om hier de zeeschildpadden toch te kunnen spotten. We zijn toen terug gegaan naar het hangmattenkamp en hebben toen in de hangmat geslapen. De volgende dag hebben we eerst nog gerelaxt bij Matapika en daarna gingen we met het bootje naar een soort eiland waar een paar huisjes stonden om roti te eten. Na het roti eten zijn we naar Braamspunt gevaren zodat we hier de zeeschildpadden opnieuw konden spotten. We liepen 2 kilometer en hadden er nog geen gezien. We hadden toen afgesproken om te splitsen en de ene groep liep dan de ene kant op en de andere de andere kant. Ik zat bij de groep die nog verder liep het strand op. We kwamen al snel een zeeschildpad tegen die net aangespoeld was maar omdat we zo enthousiast waren ging de schildpad weer terug de zee in. Dit gebeurde zo bij 2 schildpadden. Weer iets verder zagen we het spoor van een zeeschildpad en toen we met de lampen schenen was de schildpad een plekje aan het uitzoeken om zijn eieren te kunnen leggen. Maar als je te vroeg schijnt schrikken de zeeschildpadden waardoor ze snel omdraaien en terug de zee in gaan. Ze leggen dan de eieren in de zee waardoor de eieren allemaal kapot gaan. Heel erg zielig maar dit wisten we niet. Toen we weer terug wilde lopen naar de boot kwamen we de andere groep tegen die aan het wachten waren tot de schildpad de eieren ging leggen. De schildpad graaft dan eerst een diep gat en zodra hij zijn eieren erin gaat leggen loopt hij ook niet meer weg. We hebben toen gezien hoe de schildpad zijn eieren legt en hebben er nog een vastgehouden. Daarna zijn we weer terug gegaan en kwamen we onderweg nog een hoop zeeschildpadden tegen.

Dinsdagavond ben ik met mijn huisgenoten gaan eten op een wit strand in de jungle. Een gids had ons hierheen gebracht en had Surinaams eten voor ons gemaakt die we daar toen hebben opgegeten. We hadden rund met ananas, krab, rijst, nasi en salade. We hadden een kampvuurtje gemaakt en kregen een lap rundvlees die we daarna zelf mochten bakken boven het vuur. Het was een hele gezellige avond.

Woensdag ben ik naar Brownsberg geweest. Dat is een berg bij het Brokopondomeer. Je kan deze berg voor een groot gedeelte oprijden met een jeep, maar om bij de watervallen te komen moet je een stuk lopen. Het had die ochtend veel geregend waardoor het erg glad was. Gelukkig waren er op sommige delen touwen want het was echt een hele klim om bij de watervallen te komen. Ik ben ook een paar keer uitgegleden omdat het zo glad was. Toen we uiteindelijk aankwamen bij de watervallen ging het weer hard regenen. We zijn toen even gebleven en daarna weer terug gelopen zodat we met de jeep nog verder omhoog konden rijden naar het hoogste punt van de berg. Hier hebben we nog even genoten van het uitzicht en daarna zijn we weer terug gegaan.

Ik had deze week ook mijn laatste stageweek. Ik heb mijn stage goed afgerond en heb nu nog 2 weken vakantie in Suriname voor ik weer terug naar Nederland kom.

Silvia

Geniet nog even van je vakantie daar in dat heerlijke Suriname!

Suijkerbuijkjes

Fijne vakantie nog! Geniet er nog even van!

Sjannie

Hallo,
Wat een mooi verhaal en belevenis heb je weer gehad. Geniet nog lekker van je vakantie.
Groetjes van je buurtjes