mandyvanbeek.reismee.nl

Bigi Pan

Ik zit nu alweer ruim 1,5 week in Suriname, de dagen gaan heel snel voorbij. Ik wilde al veel eerder deze blogschrijven maarer komt telkens wel weer wat tussen.Vorige week donderdag 3 november ben ik voor het eerst naar de markt in Paramaribo geweest. De markt hier is heel anders dan een markt in Nederland. De markt in Paramaribo is namelijk iedere dag geopend en is een hele grote markt. Er staan heel veel tafels met fruit,vis en souvenirtjesmaar bij bijnaieder kraampje is er wel ander fruit of andere vis te koop of hangen er weer andere souvenirtjes bij. Ik keek mijn ogen uit toen ik over de markt liep,omdat het er ook wel erg armoedig uit ziet. De markt bestaat uit een aantal straten en in het midden zijn een paar grote hallen. De kraampjes staan echt op elkaar ener is maar een smal paadje waar je kunt lopen. Je kunt niet eens met z'n 2e naast elkaar lopen, omdat het zo smal is. Er was een straat op de markt waar ze alleen maar vis verkoopte. Er lagen verschillende soorten vissen op de tafels, hele grote vissen zoals snoeken en kleinere vissen. De vissen liggen allemaal los op tafels, midden in de felle zon wat heel erg stonk naar verschillende rotte vissen door elkaar. Ik heb een tafel gezien waar bijvoorbeeld een touw hing met heel veel krabben eraan (ook in de brandende zon). Er waren een paar krabben die ik nog heb zien bewegen, wat eigenlijk bijna niet mogelijk wasomdat ze met zoveel aan een touw hingen, het zag er heel vies uit allemaal en we zijn ook heel snel door deze straatheen gelopen omdat het zo erg stonk. Nadat we een rondje hadden gelopen op de markt zijn we naar ons studentenhuis gegaan zodat we ons konden klaarmaken om 's avonds te gaan uit eten met ons hele huis. Uit eten is hier heel erg goedkoop vergeleken met Nederland. We gingen naar een van de duurdere restaurants in Paramaribo. In Suriname vinden ze dit een duur restaurant, maar als je het vergelijkt met Nederland is het helemaal niet duur. Het kost ongeveer 60 SRD voor een hamburger (8 SRD = 1 euro).Het restaurant heet de Waag en heeft een Nederlandse eigenaar. Er waren dan ook alleen maar Nederlanders aan het eten. Na het eten gingen we nog met een aantal mensen naar club Havana om een avondje te stappen. Mijn eerste stapavond in Suriname! Het stappen is hierniet heel anders dan met Nederland alleeniser eerst van 10 tot 12 uur salsa en daarna komt pas de uitgaanmuziek die wij in Nederland ook kennen.

Vrijdag heb ik een beetje rustig aan gedaan omdatik zaterdag en zondagop trip naar Bigi Pan ging. Bigi Pan is in het binneland van Suriname en ver van Paramaribo vandaan (ongeveer4 uur met de bus en2 uur met de boot).We moesten om 7.30 uur verzamelen bij Chicko en hier kregen we ontbijt. Rond 8.30 uur gingen we in de bus richting Bigi Pan. Onderweg zijn we een nog op verschillende plaatsten gestopt om even pauze te houden. We zijn bijvoorbeeld bij de Nickerie markt gestopt. Nickerie is een plaats in Suriname waar ze een kleine markt hebben wat je kunt vergelijken met de markt in Nederland. Wat wel raar was aan deze plaats was dat er veel Surinaamse mensen naar ons toekwamen om te vragen of ze met ons op de foto mochten. Dit komt omdat er maar weinig blanke mensen in het binnenland komen en ze dus maar weinig blanke mensen zien. Ze roepen dan ook vaak bacra wat blanke betekent. Na een busreis van ongeveer 6 uur kwamen we aan bij de kajakken. Het kajakken bestond uit 2 delen.Toen we in de kajak zaten voor het eerste deel begon het keihard te regenen, wat hier meestal is als het regent. Alles was dus helemaal doorweekt en er was niets meer droog toen we aankwamen om over te stappen voor deel 2. Gelukkig was het eerste gedeelte alleen maar een groot meer waar je alleen maar naar de overkant hoefde waarje niet meer dan alleen maar water en bossen zag.Voor het 2e deel moest je de kajak over een bergje waar rolletjes oplagen heen trekken naar de andere kant van het meer, waar dan deel 2 begon. Gelukkig was het bij deel 2 weer droog. Deel 2 was eigenlijk de steel van Bigi Pan. Bigi Pan betekent namelijk grote pan. Het was dus een smal watertje (ongeveer 50 cm diep) wat heel mooi was. Aan de zijkant was veel bos te zien en soms was er een open vlakte. Er lagen veel bomen in het water die dan ook vaak uitgeweken moesten worden maar dat was wel grappig. Aan de zijkanten zag je soms een aap in de boom zitten of een rode ibus, dat is een rode vogel. Ook zag je hele grote zwarte plekken op bomen, dat waren mierenhopen. Na ongeveer weer een uur gevaren te hebben kwamen we bij de grote pan uit. Dat was een grote vlakte waar ongeveer 8 huisjes op stonden op lange palen. In een van deze huisjes verbleef ik samen met 16 anderen die ook meewaren op de tour. Toen we aangekomen waren stond er een leuke familie op ons te wachten waar het huisje van was. We konden onze spullen neerzetten en even relaxen op het terras bij het huis en daarna gingen we weer in de kajakken om vogels te spotten. Aan de rant van het Bigi Pan meer was namelijk een eilandje waar heel veel vogels heen kwamen om 's nachts te slapen. Er zaten bijvoorbeeld heel veel rode en witte ibussen maar het was heel mooi om te zien. Toen we weer terug waren had het gezin eten voor ons gemaakt. Ze had rijst, nasi, kip en bakabana (gebakken banaan). Echt Surinaams eten dus! Na het eten kwam er weer een grote regenbui met onweer. We zouden eigenlijk kaaimannen gaan spotten, maar dit ging dus helaas niet door. We zijn toen in het huis gebleven en hebben met z'n alle wat spelletjes gedaan. We moesten deze nacht slapen in het huis op een hangmat. Gelukkig ligt een hangmat erg lekker, maar het was wel apart om te slapen in een hangmat in een huis wat op water staat. Zondagochtend werden we om 6.15 uur wakker gemaakt zodat we de zonsopgang konden zien. Dat was heel erg mooi om te zien vanuit het huisje! Na de zonsopgang gingen we weer in de kajakken naar een ander eiland bij Bigi Pan om flamingo's te spotten. Er zaten echt heel veel flamingo's op het eiland. Toen iemand in zijn handen klapte vlogen ze allemaal weg, maar ze vlogen over onze kajakken heen. Dat was heel mooi om te zien. Vervolgens gingen we vissen vangen. Er was een net gespannen door het water en daar waren heel veel vissen in gevangen. De vissen werden in de kajakken meegenomen naar het huisje, omdat de familie van het huisje hier van leeft. Ik vond het heel zielig om al de vissen en soms ook een krab die erbij zat te zien, ook toen ze in de kajak lagen. Na het vissen gingen we naar de modderpoel. Helaas was het water heel hoog, waardoor je eerst het water in moest om jezelf onder de modder te smeren. Het water zag er groen/grijs uit en stonk een beetje, dus ik ben het water niet ingegaan. Daarna gingen we weer terug naar het huisje en kregen we sauto soep. Dat is Surinaamse soep. Het lijkt op boullion soep alleen zit er dan heel veel taugee, kip, rijsten boontjes bij in. Na het eten gingen we weer naar het studentenhuis. De zon was echt heel fel deze dag dus op de terugweg in de kajak was het echt heel erg warm, waardoor je heel snel verbrandde. Maar de Bigi Pan trip was heel erg leuk!

Pa en Ma

Al weer een ervaring rijker. Op naar de volgende trip (Brokopondo meer en Stone Island)

Marleen

Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Gaaf hoor. Geniet ervan!

jos en lena franken

Met veel belangstelling genieten we van jou verblijf, en

vinden het heel leuk deze ervaringen te mogen delen .